عنوان: امام رضا(ع)
موضوع: سیره امام رضا(ع)
زبان: فارسی
قطع: جیبی
تیراژ: 5000
نویسنده: واحد تدوین و ترجمه سازمان تبلیغات تهران
ناشر: چاپ و نشر سازمان تبلیغات
سال چاپ: 1368
نوبت چاپ: اوّل
تعداد صفحات: 256 صفحه

معرفی کتاب:

این کتاب در پیشگفتار به این مطلب اشاره می‌کند که هر مکتب فکری در پرورش پیروان خود، الگوها و نمونه‌های برجسته‌ای معرفی می‌کند، دین اسلام نیز با استناد به آیات قرآن و احادیث، رسول خدا(ص) را اسوه قرار می‌دهد و امروزه نبود این اسوه و الگو در جامعه اسلامی، به دلیل کوتاهی و سهل انگاری مردم در ترسیم نقش واقعی در دوران زندگی‌شان است.
مقدمه ناشر با آیه‌ای از سوره احزاب آغاز شده است. آیه بیانگر این مطلب است که باید الگوها را شناخت و در مسئولیت‌های مهم در زندگی، آنها را الگو قرار داد. این مجموعه با بررسی جنبه‌های گوناگون زندگانی امام رضا(ع)، ایشان را الگو خوانده است.
در فصل اول تا سوم کتاب، حضرت رضا(ع) مشعل‌دار هدایت و شاخصی برای رستگاری معرفی و به سالروز میلاد آن بزرگوار و مادر گرامی‌اش و ویژگی‌های جسمانی آن حضرت پرداخته شده است. در فصل سوم همچنین به پیدایش فرقه‌های مختلف چون مفوضه، غلات، واقفیه و... اشاره شده است که به گواه تاریخ، مدعی وابستگی به اهل‌بیت بودند و برای ایجاد شکاف و جدایی در مسلمانان، عقاید و اندیشه‌های انحرافی را میان آنان ترویج ‌می‌دادند و امامان نیز در این دوران مردم را به روش اصیل و قرآنی هدایت می‌کردند. فصل چهارم تا ششم به خصلت‌های آن حضرت اختصاص یافته است؛ در فصل چهارم زهد و تقوا، زندگی ساده و بی‌آلایش و خصوصیات اخلاقی آن حضرت و در فصل ششم عبادت‌های خالصانه ایشان به تصویر کشیده شده است. فصل هفتم در زمینه گستره دانش امام و مسائل و مکتب‌های علمی و فعالیت‌های فکری آن روزگار است که امام پناه اندیشمندان و عالمان تفسیر و صاحبنظران فلسفه و کلام بوده است.
در فصل هشتم، احادیث بسیاری از امام در مسائلی چون مفاهیم توحید، جبر و اختیار انسان، مفهوم امامت و سیاست و مسائل اخلاقی نقل شده است.
در فصل نهم و دهم، اوضاع اجتماعی ـ سیاسی حکومت بنی‌عباس بررسی شده است. وضع نابهنجار سیاسی و اخلاقی زمامداران سبب شده بود آحاد مردم در پناه امامان قرار گیرند و سادات علوی در مناطقی چون دیلم، بصره، کوفه، خراسان، یمن و... قیام می‌کردند. از فصل یازدهم تا شانزدهم، کشمکش‌های فرزندان هارون‌الرشید بر سر جانشینی مطرح می‌گردد که با پیروزی مأمون خاتمه می‌یابد. در فصل هفدهم، اهمیت و ارزشی که امام برای شاعران و سرایندگان متعهد چون دعبل قائل بودند مطرح گردیده و در دو فصل پایانی واکنش‌های متفاوت به ولایت‌عهدی امام و شهادت آن حضرت بررسی شده است.
تذکر: فهرست مطالب در ابتدای کتاب است. این مجموعه با مقدمه و پیشگفتار آغاز می‌شود و 19 فصل دارد. منابع و مأخذ به صورت پاورقی ذکر شده و فهرستی از منابع ندارد. در کل، این کتاب برای رفع بعضی ابهام‌ها و پرسش‌ها، مفید است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir